31.8 C
Terengganu

Makhluk Purba Muncul Daripada Simpanan Sejuk

Makhluk punrba muncul dari simpanan sejuk ‘permafrost’ yang mencair, hampir seperti sesuatu daripada filem seram.

Daripada megafauna pupus yang sangat terpelihara seperti badak berbulu, kepada tinggalan serigala gergasi berusia 40,000 tahun, dan bakteria berusia lebih 750,000 tahun.

Lumut berusia berabad-abad dapat hidup semula dalam kehangatan makmal. Begitu juga, luar biasa, adalah cacing gelang kecil berusia 42,000 tahun.

Imbasan organisma yang menarik dari masa lampau bumi ini mendedahkan sejarah ekosistem purba, termasuk butiran persekitaran di mana ia wujud.

Tetapi kecairan itu juga telah menimbulkan beberapa kebimbangan tentang virus purba yang kembali menghantui kita.

“Pencairan bukan sahaja akan menyebabkan kehilangan mikrob dan virus purba yang diarkibkan itu, tetapi juga melepaskannya ke persekitaran pada masa hadapan,” penyelidik menjelaskan dalam kajian tahun lepas, yang diketuai oleh pengarang pertama dan ahli mikrobiologi Zhi-Ping Zhong dari Ohio. Universiti Negeri.

Terima kasih kepada teknik metagenomik dan kaedah baharu untuk memastikan sampel teras ais mereka disterilkan, para penyelidik dapat mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang apa sebenarnya yang ada dalam keadaan sejuk.

Dalam kajian itu, pasukan itu dapat mengenal pasti arkib berpuluh-puluh virus unik berusia 15,000 tahun dari penutup ais Guliya di Dataran Tinggi Tibet, dan mendapatkan pandangan tentang fungsinya.

“Glasier ini terbentuk secara beransur-ansur, dan bersama-sama dengan habuk dan gas, banyak, banyak virus turut dimendapkan dalam ais itu,” kata Zhong. Mikrob ini berpotensi mewakili mereka di atmosfera pada masa deposit mereka, jelas pasukan dalam kertas mereka.

Kajian lepas telah menunjukkan komuniti mikrob berkait dengan perubahan dalam habuk dan kepekatan ion di atmosfera, dan juga boleh menunjukkan keadaan iklim dan persekitaran pada masa itu.

Dalam rekod beku zaman purba ini, 6.7 kilometer (22,000 kaki) di atas paras laut di China, para penyelidik mendapati bahawa 28 daripada 33 virus yang mereka kenal pasti tidak pernah dilihat sebelum ini.

“Ini adalah virus yang mungkin berkembang pesat dalam persekitaran yang melampau,” kata ahli mikrobiologi Universiti Negeri Ohio, Matthew Sullivan, dengan “tanda tangan gen yang membantu mereka menjangkiti sel dalam persekitaran yang sejuk – hanya tandatangan genetik yang nyata tentang cara virus mampu bertahan dalam keadaan yang melampau .”

Membandingkan urutan genetik mereka kepada pangkalan data daripada virus yang diketahui, pasukan itu mendapati virus yang paling banyak dalam kedua-dua sampel teras ais ialah bakteriofaj yang menjangkiti Methylobacterium – bakteria yang penting kepada kitaran metana dalam ais.

Ia paling berkaitan dengan virus yang ditemui dalam terikan Methylobacterium dalam habitat tumbuhan dan tanah – selaras dengan laporan sebelum ini bahawa sumber utama habuk yang termendap pada penutup ais Guliya berkemungkinan berasal dari tanah.

“Virus beku ini berkemungkinan berasal dari tanah atau tumbuhan dan memudahkan pemerolehan nutrien untuk hosnya,” kata pasukan itu.

Walaupun momok virus purba kelihatan sangat membimbangkan selepas pandemi COVID-19, bahaya terbesar terletak pada apa lagi yang dilepaskan oleh ais cair – rizab besar metana dan karbon yang diasingkan.

Tetapi jelas bahawa ais juga boleh menyimpan pandangan tentang perubahan persekitaran masa lalu, dan evolusi virus juga.

“Kami tahu sangat sedikit tentang virus dan mikrob dalam persekitaran yang melampau ini, dan apa yang sebenarnya ada,” jelas saintis Bumi Lonnie Thompson, yang menyatakan kami masih mempunyai banyak soalan penting yang belum dijawab.

“Bagaimanakah bakteria dan virus bertindak balas terhadap perubahan iklim? Apakah yang berlaku apabila kita pergi dari zaman ais kepada tempoh panas seperti sekarang?”

Masih banyak yang perlu diterokai.

Kajian ini diterbitkan dalam Microbiome.

More articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest article